על אחריות וקונספציה

                                                                                       ינואר 2024 

בשנת 98 שימשתי בתפקיד ראש חולייה מבצעית במחלק סמים של היחידה המרכזית בתל אביב. באותה שנה ניהלה היחידה חקירה סמויה נגד העבריין יואל רחמילביץ'. רחמילביץ', מושבניק ולוחם קרבי בעברו, כבר היה ''לקוח'' ותיק של היחידה המרכזית וזכה לכינוי ''הפרופסור'', על שם חידושים והמצאות שפיתח והכניס לעולם הפשע ועל שם השכלתו ושאיפתו לשלב את האקדמיה בעולם  הפלילי. הוא ריצה  מספר מאסרים והשתחרר ממאסר ממושך חודשים ספורים לפני כן. מאסר אותו ריצה בגין תיק קודם של עבירות רכוש וייצור סמים מסוכנים. מייד אחרי שהשתחרר מהכלא, חזר מייד רחמילביץ' לסורו והמידע שהגיע אל היחידה הצביע על כוונתו לייצר שוב סמים והפעם כדורי אקסטזי, שהיו מאד מבוקשים באותה תקופה ויובאו לרוב מהולנד. היחידה החלה באיסוף מודיעין סביב רחמילביץ' ולאחר עבודה מאומצת וסמויה שכללה ביצוע מעקבים, תצפיות והאזנות סתר, אותר בית במושב כפר נטר, אותו שכר רחמילביץ' במטרה להקים במקום מעבדה לייצור סמים. לשם כך גייס רחמילביץ' עבריין נוסף בשם זמיר מילק, אשר קיבל ביחידה את הכינוי ''שוליית הקוסם''. 

מאחר והמעקב בתוך המושב היה מורכב ונדרשנו לכסות את הבית משך 24 שעות ביממה, הקמנו עמדת תצפית קבועה במבנה מרוחק יחסית, אשר ממנו ניתן היה  לצפות על הבית באופן ישיר, תוך שימוש בטכנולוגיה מתאימה. החקירה הסמויה הייתה בעדיפות ביחידה כולה, ולכן הוחלט להציב בעמדת התצפית שני בלשים במהלך כל שעות היממה. תפקידם היה לצפות בנעשה באמצעות מסך טלוויזיה, לתעד כל אדם או רכב שמגיע  ועוזב את הבית ולדווח מייד לעוקבים, שהמתינו מחוץ למושב. כמובן שכל תנועותיו של רחמילביץ' ושל מי שפעל איתו נוטרו וראיות נאספו. מידי יום הועברה למודיעין קלטת וידאו שהכילה את מה  שהבלשים ראו על גבי המסך משך 24 שעות. במהלך שיטוטיו מחוץ למושב, נצפה רחמילביץ' על ידי העוקבים כשהוא נכנס לחנויות שמכרו חומרים כימיים ויצא עם מיכלים ושקיות, אשר איששו את המידע והעלו את רמת החשד כי רחמילביץ' מתכוון לייצר במקום סמים מסוכנים. 

על מנת לבסס את הראיות, הוחלט להתקין בתוך הבית האזנת סתר ולאחר שהתקבל צו שופט, התבצעה כניסה סמויה אל הבית והותקנו מיקרופונים, אשר אפשרו להאזין לשיחותיו של רחמילביץ' תוך כדי הפעילות שהוא  מבצע במעבדת הסמים שהקים. במסגרת הכניסה הסמויה לבית אף צולמו המכשירים והאמצעים השונים שמיקם רחמילביץ' בבית ונלקחו דגימות מהמבחנות, על מנת לנתח את כוונותיו ולהוכיח כי כוונתו היא פלילית. משך מספר שבועות לא השתנה דבר.  רחמילביץ' עסק בניסויים כימיים במעבדה כשהוא מנסה להגיע לנוסחה מסויימת. הוא שילב את זמיר מילק, ''שוליית הקוסם'', בפעילות וערך עליו ניסויים בבליעת תוצרי המעבדה. לאור העובדה כי יכולנו להיכנס למעבדה מעת לעת ולעקוב אחר התקדמותו של רחמילביץ', ולאור המיקרופונים שהיו מותקנים בתוך המעבדה, בכירי היחידה היו רגועים בנוגע לאיסוף הראיות ובלשי מחלק הסמים, אשר איישו את עמדת התצפית, נכנסו לשגרה של ישיבה ממושכת בתצפית, על כל המשמעויות המנהליות הנגזרות- החלפת משמרות, כלכלה לבלשים המאיישים את התצפית 24 שעות ביממה, העברת תוצרי הצילום למודיעין מידי יום, שגרת דיווחים ותיאומים מול יתר אנשי היחידה, עדכון החוקרים שעסקו באיסוף וריכוז הראיות שנאספו אט אט. 

הפעילות הסיזיפית והימשכות הזמן נתנו את אותותיהם. מדובר במשימה  שוחקת ומשעממת ברובו המוחלט של הזמן ונדרשת משמעת מבצעית ברמה  גבוהה, על מנת לשמר ערנות ודריכות מבצעית במשך כל שעות היממה. מידי יום הוקצו שישה בלשים מהחוליות השונות במחלק לטובת המשימה עצמה ובלשים נוספים ביצעו את משימות ההסעות והלוגיסטיקה השונות. זו נחשבה בהחלט למשימה, אשר העסיקה את רוב בלשי המחלק והקשתה על ביצוע משימות אחרות. המשימה הוגדרה כ -''משימת ברזל'', מכיוון שזה היה ייעודו של מפלג סמים בימ"ר תל אביב- לחקור עבירות סמים חמורות כדוגמת יבוא וייצור של סמים מסוכנים.

לאחר מספר שבועות החלו להישמע במחלק קולות שקראו לצמצם את מספר הבלשים בעמדת התצפית משניים לאחד במהלך היום ולהשאיר שני בלשים רק במשמרת הלילה. התקיים דיון בראשותו של ראש המפלג דאז והוא שאל לדעתם של ראשי החוליות וראש המחלק שנכחו בדיון. בניגוד לדעת הרוב, שתמכה בצמצום כוח האדם בתצפית, אני התנגדתי וטענתי, כי בעוד שכרגע זו המשימה הכי חשובה בה עוסק מפלג סמים כולו, צמצום מספר הבלשים בעמדת התצפית ישדר מסר לכל הבלשים מסר לפיו ''משימת הברזל'' הפכה למשנית בחשיבותה והדבר יקרין על רמת הדריכות המבצעית של כולם ובשל כך עלול לגרום לתקלות. לצערי, הייתי בעמדת מיעוט ובשל לחצם של ראשי החוליות המקבילות וראש המחלק עצמו, הוחלט לצמצם את כוח האדם בעמדה במשמרות הבוקר והצהריים ולהותיר במשמרת הלילה שניים. הבלשים במחלק נשמו לרווחה ושמחו לעסוק בפעילות אחרת שלרוב הניבה תוצאות מיידיות, מעצרים ותפיסות סמים. 

כך חלפו מספר שבועות נוספים, עד שבוקר אחד קיבלתי שיחה ממפלג המודיעין. ביקשו ממני לבוא בדחיפות ולצפות בקלטת הוידאו שהתקבלה מהתצפית. כשצפיתי בוידאו חשכו עיניי- בשעות הבוקר של יום האתמול, תחת מה שהיה  אמור להיות עינם הפקוחה של בלשי המחלק, הגיעה משאית הובלות אל הבית שאותו שכר רחמילביץ' בכפר נטר. המשאית עמדה ליד הבית ובוידאו נראה בבירור כיצד סבלים מעמיסים את תכולת הבית והציוד של מעבדת הסמים  על המשאית. הסבלים עבדו כשעה ולאחר מכן רחמילביץ נראה נועל את הבית והמשאית והם עזבו את המקום. כל זאת מבלי שהבלש בעמדה מדווח ולו מילה  אחת לגורם כלשהוא. לאחר ההלם הראשוני, הבנתי מייד כי מדובר במחדל ובתקלה מבצעית חמורה.  

ביררתי מייד מי הבלש שאייש את עמדת התצפית ביום שלפני כן ותתברר כי מדובר בשי, בלש צעיר במחלק. יצרתי עימו קשר טלפוני וביקשתי לברר האם  היה עד להתרחשויות והאם הצליח לראות משהו חריג אתמול. שי ענה לי מייד בהגינות כי לא ראה דבר וכי הוא הגיע עייף בבוקר למשמרת, נרדם וישן בעמדה במשך כשעתיים. דיווחתי מייד אודות התקלה לראש המחלק ולראש המפלג והחל מחול שדים, בנסיון לערוך בקרת נזקים, להתחקות אחר מסלול המשאית ולאתר את יעדה. בחלוף מספר שעות אכן הושג היעד המבוקש ואותרה דירת קרקע בגבעתיים, בה  התמקם רחמילביץ' מחדש עם כל ציוד המעבדה שבנה. היחידה נשמה לרווחה ואצבע מאשימה הופנתה, בצדק, אל מחלק הסמים, בעקבות התקלה החמורה. 

אני ביקשתי מראש המפלג לקיים תחקיר מבצעי מקיף, על מנת שנוכל ללמוד מהתקלה ולמנוע הישנותה. נמסר לי שיש כוונה לקיים תחקיר בנוכחות כל המפקדים במחלק כשהמבצע יסתיים. כיבדתי את ההחלטה, על  מנת לתעד את הדברים כל עוד הזיכרון טרי, ישבתי והכנתי נקודות ונושאים שחשבתי שראוי שיעלו וייבחנו במסגרת התחקיר והמתנתי בסבלנות. בעודי ממתין לתחקיר, התרכזתי, כמו יתר אנשי המחלק, בהמשך הפעילות הסמויה סביב מעבדת הסמים של רחמילביץ' בגבעתיים ואכן נראה כי הוא מתקדם במאמציו לייצור כדורי אקסטזי. ל

אחר כשבועיים ישבתי במשרדו של ראש המפלג ובזווית העין ראיתי על שולחנו מסמך, אשר כותרתו הייתה- ''סיכום תחקיר מבצעי כפר נטר''. על המסמך היה חתום מפקדי הישיר, ראש המחלק. הופתעתי לראות את המסמך, שנכתב מבלי שהתקיים תחקיר ומבלי שהקצינים במחלק השתתפו בתהליך. על אף שאירעה תקלה חמורה, למרות שהתקיימו תחקירים בנושאים אחרים ולמרות שביקשתי מפורשות לקיים תחקיר בשיתוף כלל המפקדים, כפי שהיה נהוג ביחידה לאחר מבצעים, הפעם לא התקיים תחקיר. לא התאפקתי והצצתי במסמך, שהיה בן עמוד אחד, קצר ולאקוני ולמעט מספר שורות שתיארו את האירוע, לא נכתב בו דבר אודות הרקע, התדריכים, הפעילות ושינוי הפקודות בנוגע לאיוש העמדה. עיניי נדדו לחלק התחתון, בו כתב ראש המחלק מפורשות כי מאחר והבלש שנרדם באותה משמרת בוקר היה שייך לחולייה שלי, האחריות הבלעדית לתקלה לשיטתו חלה עליי והוא אף הציע טיפול משמעתי בבלש ובי. עצם קיומו של המסמך, על שולחנו של ראש המפלג (מפקדו של ראש המחלק), היה סטירת לחי צורבת עבורי. מצד אחד מאן דהוא החליט לעכב או לא לקיים כלל תחקיר ומצד שני, ראש המחלק הוציא סיכום משלו, ללא כל בסיס מקצועי או בדיקה סדורה, מבלי שנכח באירוע או תחקר אותו. 

הייתי אז בדרגת פקד, קצין זוטר יחסית וקיבלתי שיעור בפוליטיקה ארגונית. התחבטתי עם עצמי כיצד לפעול והאם להגיב למה שראיתי. החלטתי לכתוב מסמך על בסיס הנתונים שהיו בידיי ועל בסיס השיחות שערכתי באותו יום עם הבלשים. המסמך נגע בסוגיות שסברתי שנכון לתחקרן ומעבר לנתונים, תיאור לוחות הזמנים ועובדות נוספות שעליהן לא היה עוררין, הוא כלל שאלות שסברתי שחובה לשאול ולברר במסגרת תחקיר מבצעי מקצועי ומעמיק, כפי שנהגנו לעשות ביחידה. בין השאלות היו גם כאלה שעסקו בהנחיות הפיקודיות שניתנו במהלך כל המבצע ובהחלטה לצמצם את כוח האדם בעמדת התצפית ומשמעויותיה. במסגרת המסמך ציינתי את אחריותי כמפקדו של הבלש וכמי שתדרך את פקודיו לפני כל משימה. למחרת הנחתי את המסמך על  שולחנו של ראש המפלג ומסרתי עותק לראש המחלק. המתנתי לשיחה בנושא או לקביעת מועד לתחקיר, אבל התבדיתי. גם לאחר מעצרו  'על חם' של רחמילביץ' בתוך מעבדת הסמים והגשת כתב האישום חמור נגדו, לא התקיים תחקיר.  עבורי זו הייתה אכזבה מצד אחד, אבל מאידך קיבלתי שיעור בפוליטיקה ותרבות ארגונית של לקיחת (או אי לקיחה)  אחריות. לקח מרכזי שנצרב אצלי והלך איתי מאז היה, שחלה חובה להיות ערוכים היטב למצב בו היריב מתכוון לבצע עבירות, אבל הוא בלתי צפוי ועלול לשנות את התנהלותו ללא התרעה, אסור להסתמך על טכנולוגיות בלבד.  זה היה אירוע שנחרט בזכרוני ואשר סימל עבורי את תום עידן.

                                                            תת ניצב (ד') גיא ניר